Veelgestelde vragen

Vind antwoorden op de meest voorkomende vragen.

Geld versturen in een agentschap

Hoe kan ik geld versturen in een MoneyGram-agentschap?
  1. Een agentschap vinden
  2. Vind een MoneyGram-agentschap bij u in de buurt
  3. Bereid u voor op uw bezoek aan het agentschap
  4. Neem de volgende informatie mee:1
    • Voor alle overboekingen:
      • uw identiteitsbewijs, indien van toepassing
      • de locatie en de volledige naam van de ontvanger zoals vermeld op zijn of haar identiteitsbewijs2
      • het bedrag dat u wilt versturen plus de transactiekosten
    • Als u het geld naar een bankrekening wilt versturen, heeft u ook de naam van de bank en het rekeningnummer van de ontvanger nodig1
    • Als u het geld naar een mobiele portemonnee wilt versturen, heeft u ook het mobiele nummer van de ontvanger nodig, inclusief het landnummer
  5. Voer uw transactie uit
  6. Vul, indien van toepassing, een overboekingsformulier in. Geef het volledig ingevulde formulier, samen met het gehele bedrag (inclusief transactiekosten), aan de MoneyGram-agent
  7. Breng de ontvanger op de hoogte
  8. Bewaar uw bon en deel het 8-cijferige referentienummer met de ontvanger zodat die het geld kan ophalen. Geld dat naar een bankrekening of mobiele portemonnee worden verstuurd, worden direct op de rekening bijgeschreven.

1Voorwaarden kunnen per land en agent verschillen. Informeer bij uw plaatselijke MoneyGram-agent naar de details betreffende de processen en procedures.
2Let op: De opgegeven naam van de ontvanger moet exact overeenkomen met de naam op het identiteitsbewijs dat hij of zij bij het ophalen van het geld laat zien. John D. Smith is bijvoorbeeld NIET hetzelfde als John David Smith.

Hoe vind ik een MoneyGram-agentschap?

MoneyGram heeft overal ter wereld agentschappen. Gebruik onze locatiewijzee om een MoneyGram-agent bij u in de buurt te vinden.

Wat kost het om geld via MoneyGram te versturen?

De tarieven van MoneyGram zijn afhankelijk van de verzend- en ontvangstlocatie en van de hoogte van het te verzenden bedrag. Gebruik onze kostenschatter om de geschatte kosten van uw transactie te berekenen.

Hoeveel geld kan ik versturen?

Als u het geld via een agentschap verstuurt, kunt u maximaal ongeveer € 7.000 versturen*. Gebruik de kostenschatter van MoneyGram om de geschatte kosten van uw transactie te berekenen
*Voorwaarden verschillen per land. Er kunnen voor het verzenden en ontvangen van geld ook maximale limieten gelden. 

Op welke manier kan ik betalen voor een geldverzending?

U kunt in de meeste MoneyGram-agentschappen contant of met bankcontact voor transacties betalen. Neem voor uw bezoek contact op met uw agent om na te gaan welke betaalmiddelen worden aanvaard.

Wanneer kan mijn ontvanger over het geld beschikken?

Het geld kan meestal enkele minuten na een geslaagde verzending worden opgehaald, ongeacht de gebruikte betaalmethode.*

*Afhankelijk van de openingstijden van de agent en de regelgeving waaraan moet worden voldaan

Uit welke valuta's kan ik kiezen?

In bepaalde landen biedt MoneyGram u een keuze aan valuta's waarin u geld kunt versturen en ontvangen. U kunt uw opties op het gebied van valuta bekijken wanneer u onze kostenschatter gebruikt. Informeer bij uw MoneyGram-agent naar de valutaopties voor uw transactie.

Kan de persoon naar wie ik geld verstuur, kiezen in welke valuta hij of zij het geld ontvangt?

Nee. Als het land waar u geld naartoe verstuurt, toestaat dat geld in meer dan één valuta wordt ontvangen, zult u als zender beslissen in welke valuta het geld wordt ontvangen.

Hoe weet ik in welke valuta's er kan worden uitbetaald in het land waar ik geld naartoe stuur?

Gebruik onze kostenschatter om te controleren of het land waar u geld naartoe stuurt, toestaat dat er in meer dan één valuta wordt uitbetaald.

Wat moet ik doen als de persoon naar wie ik geld verstuur problemen heeft om het geld op te halen?
  1. Zorg ervoor dat de persoon het juiste referentie/bevestigingsnummer heeft.1
  2. Ga na of uw ontvanger een geldig identiteitsbewijs (ID) met foto heeft en of de naam op dit identiteitsbewijs overeenkomt met de naam die u bij het versturen van het geld hebt opgegeven.2

1Houd er rekening mee dat de naam op het overboekingsformulier exact moet overeenkomen met de naam op het officiële identiteitsbewijs.
2Voorwaarden kunnen per land en agent verschillen. Informeer bij uw plaatselijke MoneyGram-agent naar de details betreffende de processen en procedures. Neem voor verdere ondersteuning contact met ons op of bel 0800-0205926.

Geld ontvangen in een agentschap

Wat heb ik nodig om geld te ontvangen?

Om uw geld te kunnen ontvangen, heeft u het volgende nodig:

  • een door de overheid verstrekt identiteitsbewijs+ (ID) met daarop uw officiële naam1
  • referentienummer - vraag het referentienummer aan de persoon van wie u het geld ontvangt2

1Let op: De naam die op het formulier is ingevuld door de persoon die u het geld toestuurt, moet exact overeenkomen met de naam op uw officiële identiteitsbewijs. 
2Voorwaarden verschillen per land. Informeer bij uw plaatselijke MoneyGram-agent naar de details betreffende de processen en procedures

Hoe vind ik het dichtstbijzijnde MoneyGram-agentschap?

MoneyGram heeft overal ter wereld agentschappen, dus we zijn altijd in de buurt. Gebruik onze locatiewijzee om een agentschap bij u in de buurt te vinden.

Hoe ontvang ik geld?
  1. Vraag het referentienummer dat aan uw transactie is gekoppeld. De persoon die u het geld heeft verstuurd, heeft dit referentienummer.
  2. Bezoek een MoneyGram-agentschap. Zorg dat u uw referentienummer en identiteitsbewijs bij u heeft*.
  3. Vulnet het ontvangstformulier in bij het agentschap en geef het ingevulde formulier aan de MoneyGram-agent om uw geld te ontvangen.

Het is mogelijk dat u een identiteitsbewijs+ moet laten zien, meestal een van de volgende:

  • paspoort
  • nationaal rijbewijs
  • nationale identiteitskaart
  • een door de overheid verstrekt identiteitsbewijs

Het is mogelijk dat u ook een bewijs van uw adresgegevens moet geven.
Informeer bij uw plaatselijke MoneyGram-agent welke soorten identiteitsbewijzen er worden geaccepteerd en naar de details betreffende de processen en procedures.
Voorwaarden verschillen per land en agent. Informeer bij uw plaatselijke MoneyGram-agent naar de details betreffende de processen en procedures.
1Let op: De opgegeven naam op het overboekingsformulier moet exact overeenkomen met de naam op uw officiële identiteitsbewijs. 

Wanneer kan het geld worden opgehaald?

Het geld kan meestal enkele minuten na een geslaagde verzending worden opgehaald, ongeacht de gebruikte betaalmethode.1
1Afhankelijk van de openingstijden van de agent en de regelgeving waaraan moet worden voldaan.

Anti-Phishing

Wat is phishing?

Phishing is een soort online-fraude die gericht is op het stelen van uw persoonlijke gegevens, zoals:

  • Gebruikersnamen
  • wachtwoorden
  • creditcardgegevens of
  • geheime vragen en antwoorden

Phishing wordt meestal via e-mail gedaan, waarbij de e-mail eruitziet als een echte, officiële mail van MoneyGram. De links in de e-mail leiden u om naar een neppe website die bijna niet van de echte MoneyGram-site te onderscheiden is. U kunt beter niet op de links in een e-mail klikken. Als u onze site wilt bezoeken, typ dan het adres van onze website rechtstreeks in uw browser en klik niet op links in een e-mail.

Hoe herken ik phishing?

Hieronder vindt u een aantal punten waarop u kunt letten als u denkt dat u een phishing-mail hebt gekregen:

  • links naar een website waar u wordt gevraagd om uw accountgegevens te verifiëren
  • links naar een website waar u wordt gevraagd naar bankrekeningnummers, creditcardnummers, gebruikersnamen en wachtwoorden
  • bedreigingen dat uw account wordt afgesloten als u uw accountgegevens niet verifieert

Maak er een goede gewoonte van om nooit op de links in e-mails te klikken. Typ in plaats daarvan het adres van de website rechtstreeks in uw browser.

Hoe voorkom ik phishing?

De beste manier om te voorkomen dat u een slachtoffer van phishing wordt, is door de e-mails die u ontvangt zorgvuldig te bekijken om te zien of het niet om een phishing-scam gaat en door op de hoogte te blijven van veelvoorkomende phishing-praktijken.
Maak er een goede gewoonte van om nooit op de links in e-mails te klikken. Typ in plaats daarvan het adres van de website rechtstreeks in uw browser.

Wat moet ik doen als ik denk dat ik slachtoffer van phishing ben geworden?

Twijfel niet aan uzelf wanneer u vermoedt dat u een phishing-mail hebt ontvangen en meld dit gelijk!

Bewustzijn omtrent consumentenfraude

Ik heb een e-mail van MoneyGram ontvangen waarin gevraagd wordt naar mijn financiële gegevens. Moet ik deze geven?

Nee. MoneyGram stuurt u NOOIT ongevraagd een e-mail waarin wordt gevraagd naar uw persoonlijke of financiële gegevens.
Als u een verdachte e-mail krijgt die uit naam van MoneyGram geschreven lijkt te zijn, meld dit dan aan ons zodat we de zaak kunnen uitzoeken. Neem bovendien direct contact op met uw financiële instelling als vreemden toegang tot uw financiële gegevens hebben gehad.

Wie kan het geld ophalen dat ik heb verstuurd?

De persoon die de MoneyGram-transfer ontvangt, moet een geldig identiteitsbewijs met foto laten zien en informatie over de transactie hebben.
Bescherm uzelf nog meer en houd alle informatie over uw geldverzending geheim en zorg dat u de persoon kent naar wie u geld verstuurt.

Wat kan ik doen als ik en de persoon aan wie ik geld heb gestuurd, slachtoffer van fraude zijn geworden?

U kunt gebruik maken van het contactformulier om frauduleuze activiteiten te melden door “Fraude melden” te selecteren in het keuzemenu “Soort aanvraag”*. Geef in het veld Opmerkingen details over het voorval.
1Indien u fraude vermoedt bij een transactie die nog niet is ontvangen, neem dan contact op met onze klantenservice op 0800-0205926 om de transactie onmiddellijk te annuleren

Waar kan ik meer informatie vinden om mezelf te beschermen tegen consumentenfraude?

Raadpleeg voor meer informatie onze site over preventie van consumentenfraude.
  Heeft u nog vragen? Vul dan het contactformulier in zodat wij uw vragen kunnen beantwoorden.